tisdag 24 juni 2014

Att skriva om Att skriva (förbjudna texter om dig)

Utanför min inglasade balkong pågår sommaren
Den springer, slår runt sig, skriker
25 grader fuktig vindstilla värme mot kroppars hud
En perfekt dag att vara ledig från jobbet

Men inte ens det kan slita mig ur soffan
För jag måste
Brygga en kanna kaffe
Förbereda en spellista som ska stöda texten som jag kommer skapa av orden och bilderna jag har haft på stand-by-läge i huvudet i flera dagar, veckor, redan
Hälla upp kaffet med utrymme för mjölk
Koppla hörlurarna mellan öronen och datorn
Ordna kuddarna i soffan och sjunka ner där i en riktigt oergonomisk ställning
Öppna ett tomt dokument
Ta en klunk kaffe
Och placera fingertopparna mot tangenterna

Datorskärmen är garderoben där man kommer till Narnia:
Här öppnar jag upp för en parallell verklighet till den riktiga verkligheten, en värld jag själv skapar
I den kan vad som helst hända
I den badar du och jag nakna i en insjö

Det är ett drömlikt tillstånd
Med samma egenskaper som en drog:
Man blir beroende
Man vill tillbaka
Till känslan av att flyga, till ett tillstånd av att fly den riktiga verkligheten

Och man behöver faktiskt inte ens tänka på orden
Eller vara orolig över att bokstäverna ska snava på varandra
Det är bara att låta filmen i huvudet spelas upp – den är redan klar
Det är bara att tillåta sig att dras med
Och sedan yrvaket komma på sig själv i soffan då man sträcker sig efter kaffekoppen

Inga kommentarer: