måndag 3 december 2012

För tre år sedan hade jag en flirt

Den här tiden på året kommer alltid att ha en mycket fin och speciell plats i mitt hjärta. Den var den här tiden år 2009 som jag jobbade vid Rezas café vid Technobothnia på Brändö. Jakob gick fjärde året på linjen för produktionsekonomi och drack för- och eftermiddagskaffe hos oss och oftast åt han även sin lunch där. Följande textstycke författade jag i min blogg den 3:e december 2009:
... Därefter hände konstiga saker.
Jag hade under hela dagen inte ägnat en liten sekund ens till att speja ut i salen. Jag hade inte tittat på kunderna, inte alls, bara de jag betjänade när jag råkade vara i närheten av kassamaskineriet.
Så jag stod bara där. Rakt upp och ner. Och diskade. Sköt in korg efter korg efter korg och lyfte all våt disk i torkställningen och skrubbade stora ugnsplåtar som omöjligt blev rena.
Av någon outgrundlig anledning, vände jag mig plötsligt om. Bara så där. Helt oförhappandes.
Och där var han. Min flirt. R tog emot honom vid kassan.
Jag frös fast i golvet. Jag kunde inte röra mig. Jag stod där med händerna nerstoppade i diskhandskarna och sken som en sol.
När han äntligen, äntligen såg rakt på mig, log jag bara ännu bredare. Han log tillbaka, sa hej men bara så jag såg det för diskmaskinen dånade bredvid. Jag nickade till svar.

Min nya arbetskompis T och jag funderade över vad han egentligen gjorde där, min flirt. Han är ju ledig på torsdagar och fredagar, och varför har han överhuvudtaget delgivit mig den här informationen, för det första?
Han borde ha legat hemma och sovit, vid den tiden. Inte dricka kaffe hos oss.
Under hela dagen såg jag inte till någon av hans klasskamrater. Mystiskt...
Fast han gjorde ju min dag, det är jag ju inte ledsen över.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så sött :) Så mysigt att tänk tibaks på hur kärleken börja... Man blir så glad. Ha en fortsatt bra dag! P&K