tisdag 25 december 2012

Jag vet att mina odds för att överleva inte är stora

25.12.2009
Jag hittar ingen direkt påtaglig lust
till att först frysa rumpan av mig i en lång krogkö
sedan svettas så jag blir glansig i ansiktet
och knuffas med armbågar i magar
och vänta en timme på att få en cocktail
som någon sedan välter ut
så jag blir tvungen att svära högt
på finska
och sedan snubbla hem över hala trottoarer
i klackskor och ömmande fötter
och dagen efter vakna upp med en karusell i huvudet
och en mun lika torr som Saharas öken

Jag tänder några ljus
sparkar in dammråttorna under sängen
för ingen kommer ändå befinna sig
just där

Eller just här;
precis intill min korsrygg
eller mina ljumskar

Borstar smulorna
från bordet
ner på golvet
och bär bort hyacinten
till sängbordet
så jag kan känna doften
och inte glömmer bort
vem som gav mig den

Lugnet lägger sig
tillsammans med en skräckblandad oro
över ovissa framtider
och relationer man inte ska förvänta sig för mycket av
Men till en viss mån
mår jag ändå otroligt bra

2 kommentarer:

Unknown sa...

Va bra :D men mycket mystik och svårt att förstås av en tokfia som mej :D

Nina sa...

Saknar dina inlägg! Hoppas allt e bra! :)