söndag 8 juli 2012

En dos gamla ord

”Han pratar så mycket om dig att jag tyckte det var på tiden att du fick ett ansikte”
säger hon
och det är någonting med honom som petar i mig

Jag mister min cappuccinooskuld samtidigt i Il Banco
Jag vet inte riktigt vem det är som bjuder,
om det är hon eller han
och jag som alltid trott att cappuccino görs på fettfri mjölk

I solen på gågatan spatserar vi tillsammans
tätt
Jag vet och han vet att alla vi möter tror att det är jag och han
på det sättet
och det stör oss inte ens ett dugg längre

Vi pratar om Sex
om Kärlek och Beroende
och jag berättar samtidigt att jag haft Vargen i huvudet hela morgonen
att jag sedan fått veta att han befinner sig i samma stad som vi
för tillfället
att jag inte längre riktigt vet hur jag ska förhålla mig till det nya, långa avståndet mellan oss
att jag saknar honom på ett sätt som jag inte saknat någon annan förut

Vid godishyllan i butiken slår dagens datum mig med en stekpanna i skallen
Det är den sjunde årsdagen för vårt största misstag,
vårt gemensamma misstag som kunde ha varit antingen början eller slutet på något
om vi löpt linan ut och gått hela vägen

Jag vet att han vet och jag ser det där lilla i hans ögonvrår som avslöjar att han vet att jag vet att han vet
men vi pratar inte om det och vi tänker inte göra det heller,
precis på samma sätt som vi aldrig kysst eller kommer kyssa varandra

Inga kommentarer: