tisdag 31 juli 2012

Utflyktsdag

Idag är det egentligen tisdag. För mig kunde den här dagen likväl vara en lördag. För idag har jag min första lediga dag av två stycken i följd. Min äldsta syster råkade också vara ledig idag. Strax efter tio i morse plockade hon upp mig och så for vi iväg på äventyr.

Första stoppet gjorde vi i Malax, vid Malins mathantverk. Där inspekterade vi nybakta bröd, muffinsformar, ekologisk choklad och olika kaffe- och tesorter och även egengjord sylt. Vi drack också förmiddagskaffe och läste tidningen. Helt klart värt ett besök om du befinner dig i trakten! Alla bakverk där är gjorda för hand av Malin själv. Om man besitter en större hunger kan man äta soppa istället.


På bordet var vi satt låg ett kort om en utställning vid Stundars. Vi bestämde oss för att åka dit. Så vi styrde kosan mot Solf, där vi också hittade inredningsbutiken Cirkas! Rekommenderas varmt! Fanns så många, många fina saker, inte heller så skyhög prisklass som vanligtvis råder i liknande butiker.


Vägg i vägg med Cirkas fanns en till inredningsbutik. Tyvärr höll de semesterstängt, men jag hoppas vi gör ett nytt besök i Solf inom kort.


Så kom vi till Stundars. Som österbottning gör man nog åtminstone ett besök per år där. Det kostade att gå och se utställningen vi hade läst om vid Malins mathantverk, men på vinden i Hemmergården kunde man se Hundra år med Gunnar Rosenholm.



Kyrktuppen i Solf! Gjord av fyra pojkar i slutet av 1950.
Så här såg jag ut, typ. Lite suddig och rufsig.
Och så här i helfigur. Glad och nöjd tjej trots de vitaste benen i stan! Hej!

Gros café: ett måste under Stundarsbesöket. Dock hade vi ju redan druckit kaffe, men det finns många fina och roliga hantverk att se på där.
Till exempel klänningar till småfolk.
Här behöver lyktstolparna i alla fall inte frysa...

Hjärtat som har hängt på vårt dörr i ett år nu. Från Amalia Blommor.
Köpte det här fina på Cirkas, det får pryda dörren från och med nu. Jakob trodde att han hade stannat på fel våning när han kom hem, haha!
Köpte också med mig något från Malins mathantverk...
Ekologiskt te och ekologisk choklad!
Vi avslutade utflykten med att handla mat och doftljus i Stenhaga. Helt klart en perfekt ledig dag! En dag man kommer tänka på i vinter när det är sibirisk kyla utanför och mörkt dygnet runt.

Dessutom är den ju inte ens slut än, dagen! För tillfället står Jakob och steker malet kött i kokvrån, Veronica Maggio står i ett hörn och sjunger och ikväll kommer Jakobs syskon hit för balkonghäng.

2 kommentarer: