söndag 22 juli 2012

Helt klart välgörande för själen

Jag är hemma igen (ja, Jakob hann också med planet från Riga igår kväll)! Fem dagar har vi spenderat i Lettland och nu är vi hemma i lägenheten på Kaserngatan. Det känns bra att vara hemma igen. Skönt att få laga sin egen mat, hemma i sin egen kokvrå.

Men som jag har njutit av att vara helt ledig! Försökt hålla tankar om kaféet på långt avstånd men på nätterna har jag drömt om det i alla fall. Inte längtat dit för fem penni (öre, cent, santīms?), inte en endaste sekund. Däremot tänkt att det kommer bli ganska kiva att börja skolan igen på hösten, om än lite tråkigt då alla mina klasskamrater kommer vara ute på praktik.

Ett nytt land, nytt språk, nya vyer och ny kultur att försöka förstå och ta till sig, anamma. Så nyttigt och välgörande för själen att komma bort hemifrån, förbi vardagen och verkliga verkligheten och få perspektiv på saker och ting, perspektiv på sig själv. Sitta på ett kafé med en cappuccino och känna skrivpirret i fingertopparna, inspireras, förlösa bokidéer, tankar om en parallell värld.

Den unga kvinnan och Östersjön, Jūrmala 20.7.2012
Helt klart värt varenda slant! Oj oj de här fem dagarna kommer finnas i min bröstkorg ända tills jag nästa gång kliver ombord på ett flygplan och far iväg någon annanstans.

2 kommentarer:

Christina sa...

Det är lika roligt att resa som det är att komma hem igen. :)

ester-lisa sa...

True that!