onsdag 18 april 2012

Samtal om Livet

Jag kan ju börja med att berätta att tenten i kostnadskalkylering gick käpprätt åt skogs. När jag väl satt i datasalen drabbades jag av en total blackout. Jag kunde inte ens minnas skillnaden mellan divisions- och ekvivalentmetoden. Slutsumman av del hela var 3 av 23 poäng. Riktigt skrattretande alltså!

Igår skrev jag tent i relationsmarknadsföring. En kurs jag har tyckt varit riktigt intressant och givande (även om jag ensam deltagit i föreläsningarna), något jag känt att jag verkligen kommer kunna ha nytta av i framtiden, både utanför och i arbetslivet. Hur som helst tyckte jag själv att jag skrev riktigt bra och var ganska säker i mina svar. Redan på eftermiddagen fick jag mitt resultat i ett mejl från lärare: 4-, på en skala av 1 till 5. Som Jakob sa så använder jag mig verkligen av hela skalan av vitsord, och det är ju i alla fall bättre än att använda sig av endast ettor och tvåor. Man ska ju utnyttja alla siffror som finns, right ;)

Idag är jag ledig. Vädret kan man beskriva med ett ord: borderline. Sedan jag klev upp idag har det snöat, haglat och där emellan har man fått skymta solen från en helt klarblå himmel. Bestämde mig för att strunta i vädret, jag kan ju ändå inte göra något åt det.

Från början var det tänkt att jag och två klasskompisar skulle jobba med ett grupparbete idag, men planerna på det inhiberades. I samma veva frågade min vän Magnus på Facebook om vi skulle ta en kaffe tillsammans då han hade ärende i stan.

Så Magnus kom hit och jag bryggde kaffe. Det blev ett riktigt trevligt (och givande!) besök. Vi pratade om Livet och jag kom på att det var länge sedan jag gjorde det sist. Vi pratade om människans ständiga sökande efter det där, som man aldrig riktigt kan sätta fingret på och förklara vad det egentligen är. Vi pratade om hur man borde sluta söka och vara mer spontan, om värdet (ett non-value i förhållande till graden av ens lycka och tillfredsställelse?) av pengar (för när du ligger på dödsbädden, hur stor inverkan har då pengarna på hur "lyckat" ditt liv blev?). Helt klart höjdpunkten på den här veckan, this far!

Om knappt en timme anländer min sambo från jobbet. So I should hit the kitchen and get started with today's special!

3 kommentarer:

Christina sa...

I know the feeling. Just nu pågår nog mitt sökande efter "det där" som mest. Vad det är vet jag dock inte, bara det innehåller kärlek och lite spännande händelser.

Jessica sa...

En liten mening, egentligen väldigt stor, som jag tycker om: "There are people so poor, the only thing they have is money."

ester-lisa sa...

Christina: Alla söker nog, mer eller mindre, "något". Och jag tror verkligen att vi borde sluta söka. För om man inte vet vad man söker, hur ska man då veta när man hittar det?

Jessica: Oj! Har aldrig hört den meningen förut, så klok den var!