lördag 14 april 2012

Våren som ångrade sig

Fiskmåsarna hade redan hunnit ta våra tak i besittning. Balkongdörren hade fått stå på glänt nästan varje dag, ibland hela dagen. Och jag hade köpt nya solglasögon. Den riktiga våren kunde man nästan nudda vid. Jag hade börjat drömma om bad sena kvällar vid Gustavsborg, om regnmorgnar i det mintgröna sovrummet på Halsö, om mäktiga åskväder och kaffe på balkongen.

Men så började det snöa. Igen. Det känns som det aldrig kommer bli vår. Som om jag aldrig igen kommer få se en liten tussilago, eller en nyckelpiga. Som att jag aldrig kommer slippa fuktiga strumpor och kalla fötter nedstuckna i ett par Converse. Det känns som om jag aldrig kommer få användning av den nya vårjackan.


Men kanske är det lika bra. För jag vet att om det var 15 grader varmt med strålande sol och klarblå himmel, skulle jag aldrig ha ro att sitta här och öva på bidragskalkylering. Måtte jag ta mig igenom tenten på måndag!

Som belöning för att jag övat så envist får jag gå på Revykavalkaden på Ritz ikväll tillsammans med Jakob. Men än är det några timmar kvar så jag ska fortsätta räkna.

2 kommentarer:

Gitta sa...

Ta det lugnt lilla vän, våren kommer nog, det är bara aprilvädret som måste göra sitt först.
Min vän I ska också till Ritz i kväll.

ester-lisa sa...

Men ja ork int vänt na meir! :D