onsdag 18 april 2012

Tips mottages varmt

Alla författare jag någonsin umgåtts med har alla sagt att det viktigaste en skrivande människa bör göra är att läsa. Läsa, läsa, läsa allt man kommer över! På det sättet utvecklar man och göder sitt språk och sin berättarröst.

Jag gav inga nyårslöften inför det här året. Men ett mål har jag. Jag ska läsa minst tolv böcker. Jag skäms nästan över hur lite jag läste förra året och nu ska det bli ändring på det. Det är klart att jag kan avvara tid till läsande, det behövs ju inte många timmar per dag för att man ska kunna läsa en bok i månaden.

Hittills i år har jag läst:
  • Mitt liv med Saddam av Parisoula Lampsos och Lena Katarina Swanberg
  • Postfeminism av Birgitta Boucht, Carita Nyström, Anna Rotkirch och María Serrano
  • Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson
Nu vill jag har er hjälp: Tipsa mig om era favoritböcker (eller varför inte de värsta böckerna ni läst?)!

11 kommentarer:

Christina sa...

Om du vill läsa något lättsamt föreslår jag Det bästa av allt. Annars vet jag inte, har många böcker på gång just nu..
Å hey, kul att du fortsatt blogga. I've missed u.

ester-lisa sa...

Du hadd blogga om den boken fö int så läng sen, visst? Du får återkom senare när du hittar nå fler bra du kan rekommender :) Åh, va fint att du ha sakna mig, he känns no riktit bra att vara tillbaka också!

Serpensalbus sa...

1984 tyckt ja va en fascinerande bok.
The Heroin Diaries av Nikki Sixx är en brilljant inblick i ett år av heroinberoende.

Skulle vilja rekommendera Walden av Henry Thoreau men den är väldigt tungläst pga det ålderdomliga språket.

marica sa...

Nyligen har läst Natascha Kampusch bok 3096 dagar och den var väl helt ok. En annan bok jag gillade var Boktjuven av öööh, nån (måste googla.) Sen är Terry Pratchetts (eller hur namnet nu stavas) fanatyböcker är fantastiska. Normalt är jag ingen fantasy människa, jag tycker att sådana böckerna är tunglästa, men de här är så skruvade att det är fantastiskt. Vilken fantasiförmåga han måste ha som författare.

annakatrina sa...

Jag är ju sjukt förtjust i fantasy. Inte tolkienvarianten, utan helst lite annorlunda fantasy. Philip Pullmans Guldkompassen gör till mina favoriter. Sen tycker jag också väldigt mycket om Niel Gaiman, mycket för hans språk och användning av beskrivningar. Rekommenderar American Gods (amerikanska gudar).

Selma Lagerlöf gillar jag också, speciellt Gösta Berlings saga. Läs den!

Vill du läsa ungdomslitteratur rekommenderar jag Jessica Schiefauers Pojkarna.

Mitt eget läsprojekt är Hugerspelen. Hela trilogin. Snart.

annakatrina igen sa...

Bloggtips förresten!

http://skrifva.blogspot.com/

Hannah Kapstad sa...

Ett annat sätt att vara ung - Per Nilsson
Udda - Sara Lövestam
Tänk om det där är jag - Johanna Lindbäck

ester-lisa sa...

Serpensalbus: Jag har för mig att någon rekommenderat The Heroin Diaries till mig förut. 1984 låter ändå som en ganska intressant bok. Kul att läsa böcker som man själv kanske inte skulle ha tagit med hem från biblioteket.

Marica: Jag såg på din blogg att du hade läst 3096 dagar och tänkte att den kunde vara intressant. Jag är heller inget stort fan av fantasy (fast HP gillar jag!), men om du gillar Terry Pratchett så kunde det vara värt ett försök.

Katti: Fina tips, tack! Jag äger faktiskt en liten bok av Selma Lagerlöf som jag inte kommit mig för att läsa. Kanske jag borde göra det... Och angående bloggtipset: SÅ SJUKT! Bara några minuter innan jag såg din kommentar var jag inne och kikade på den där bloggen och tänkte "den här måste jag hålla koll på" haha!

SLANERDENJAVELN: Per Nilsson är min absoluta favoritförfattare genom tiderna! Och Ett annat sätt att vara ung har jag nog läst 10 gånger :) Men tack för tipsen! Titeln "Tänk om det där är jag" låter ju mäkta intressant.

Hannah Kapstad sa...

Med tanke på att du skrev att du inte läst Linda Skugge kan jag verkligen rekommendera hennes bok "här kommer gud och hon är riktigt förbannad" det är henne blandade krönikor och jag kan bara säga KÄRLEK om den! <3

Mimmi sa...

Nancy - inte som andra döttrar, av Deborah Spungen. En ganska gammal bok, som handlar om Nancy Spungen som hade schitzofreni, var tillsammans med Sex Pistols-gitarristen Sid Vicious, etc. en jättebra bok, fast den är över 20 år gammal!

sen Låt den rätte komma in, minns inte vad han heter men något med Arvide? kanske.. finns en film om den också, men den sägs vara skit.

Jenna Jamesons biografi - att älska som en porrstjärna. verkligen annorlunda!

ester-lisa sa...

SLANERDENJAVELN: Okej, får låna den nästa gång jag besöker biblioteket, tack för tipset!

Mimmi: Låt den rätte komma in har jag både läst och sett. Vi hade ett riktigt intressant bokseminarium om den då jag studerade på Gotland! Ska ta och spana in de andra tipsen. Din sista boken har jag nog bläddrat i någon gång.