måndag 1 oktober 2012

Första dagen på den andra höstmånaden

Kära blogg! Inatt gick det inte så bra att sova. Innan vi gick och lade oss kände jag mig riktigt slut. Men efter ett kapitel i Vattenmelonen tycktes John Blund ha skrapat bort all sömnsand ur mina ögon. Jakob somnade riktigt fort och snarkade hjärtligt (som vanligt). Madrassen kändes allt för hård och jag kunde inte slappna av. Efter ett tag steg jag upp och hämtade öronproppar och efter ytterligare en stund somnade jag till slut.

Jag vaknade på morgonkvisten av att jag tyckte att någon kom in. In i hallen, utifrån trapphuset (ni vet ju hur man kan urskilja ljud även med öronproppar i öronen). Det var ljud i lägenheten och jag tyckte mig höra hur någon pratade. Jag vände på mig och såg Jakob ligga på min högra sida, försjunken i fridfull sömn (han är så fin när han sover). Jag kastade en blick mot sovrumsdörren. Ingen där. Det tystnade. Jag klev upp och gick ut i hallen. Lägenheten var tom. Gick och kissade. Sedan somnade jag snabbt om igen.

När väckarklockan ringde hade jag precis träffat pappa. Jag och Janina skulle sova över hos honom och vi var alla tillsammans i butiken och handlade. Jag skulle köpa en dator för att surfa hos pappa.
 - Men du har väl inte trådlöst internet förresten? hade jag frågat.
 - Nej, det har jag inte, hade pappa, som stod vid kassan redo att betala, svarat.
Jag var så glad när jag vaknade, för när det händer att jag drömmer om någon som är död så känns det alltid väldigt nära, väldigt påtagligt, precis som om jag träffade personen i fråga.

Gick till skolan för en föreläsning i affärsbokföring. Fick veta att vi har tent nästa vecka! Det kommer nog gå riktigt bra, tror jag.

Efter föreläsningen gick jag till den ansvarande läraren för inriktningen Internationell Handel för att lämna mina papper om grundpraktiken. Vi blev att gå igenom hela mitt studieregisterutdrag. Jag har nu alla studiepoäng för mitt biämne: marknadsföring. Men i studieregistret fattades kurser jag tidigare fått tillgodoräknade från mitt år på yrkeshögskolan i Jakobstad? Vi bokade in ett möte till imorgon. Vi ska se vad som har hänt med de tillgodoräknade kurserna som har försvunnit. Och så ska vi grundligt gå igenom vilka kurser jag ännu behöver från årskurs ett och två. Det känns riktigt bra! Ett sådant möte är precis vad jag behöver för att få en riktigt detaljerad helhetsbild. Kan dock inte fatta att jag redan är inne på mitt tredje år! Det är ju sista året innan det är dags att börja skriva slutarbetet, jag tycker att jag nyss började studera?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tiden går fort när man har roligt! Själv får jag nu titulera mig femte årets studerande...jaha, det om något låter gammalt och känns konstigt. Jag började också nyss studera ;)

ester-lisa sa...

Och den går fort även de gånger när man inte har så värst roligt heller, visar det sig alltid senare ;) Men att studera fem år låter nog länge! Bra om du har haft kul :)