torsdag 4 oktober 2012

Hjälp önskas

Nu har jag återigen drabbats av skodilemmat som jag också förra hösten genomled. Då, för ett år sedan, köpte jag ett par ganska billiga stövlar från barnavdelningen på Halpa Halli (tro det eller ej). De var riktigt snygga och sköna, men tyvärr höll de bara en säsong.

Jag har köpt alltför många billiga skor hittills i mitt liv. Kvaliteten har varit likadan som prisnivån. Låg. Jag har inte förväntat mig någonting annat heller. Det förstår väl vem som helst att skorna man köper från H&M för 9,95€ inte har haft så höga produktionskostnader. Det handlar inte om det.

Det handlar om konsumtion. Om hållbarhet. Om framtiden och vad man står för. Värderingar.

Okej, jag tror ni fattar vad jag menar. Jag ska komma till poängen nu utan att bli alltför långrandig: Jag behöver nya skor. Klacken ska vara låg, nästan obefintligt. Snörning är fint, men dragkedja är mycket praktiskt. De får gärna vara av en lite högre modell, men inte gärna gå upp till knäna. Eller ens halvvägs upp till knäna heller, förresten. Kanske det blir enklast om jag visar en bild?





Så var hittar jag dessa skor och liknande? Jag vill ha tips på affärer! Tips på märken och modeller! Kom ihåg att skorna ska hålla. Gärna flera år. Tack på förhand!

Exempelbilderna lånade jag från Nelly.

9 kommentarer:

CAROLINE sa...

Halpa-Halli kan faktiskt förvåna en ibland, själv har jag mina vinterskor därifrån (de håller bra, både för att gå på stan med och åka snöskoter i på landet). Men att hitta skor som håller i evigheter kan jag tyvärr inte tipsa om, men det är snygga skor du är på jakt efter :)

Jessica sa...

Själv skulle jag ta sko nr.2 bland dina bilder. De är rysligt snygga och precis sådana har jag letar länge, men aldrig hittat de riktigt snygga med underbar passform. Om du vill ha Palladium som liknar de på sista bilden finns sådana på CipCap ute vid GWgallerian om jag inte minns helt fel. Sedan brukar en och annan bra vintersko dyka upp på andra våningen vid Aukia.
Min absoluta favorit bland vinterskor är Shephards. De är fruktansvärt varma, hållbara och sköna, men inte värst snygga... :)

Gitta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jessica sa...

Tar tillbaka det jag just skrev att Shepherds inte är snygga... För, det finns faktiskt några sådana! :)
http://www.shepherd.nu/en/produkter/dam/outdoor/

madde sa...

Cipcap tror ja sko va värt att fara till om do söker såndi typ åv skor! :)

Anonym sa...

Vagabond vill jag varna dig för, deras skor blir bara sämre och sämre, både då det gäller passform och kvalitet. Synd, jag brukade gilla dem förr.

Doc Martens har många i min krets varit otroligt nöjda med! Lär hålla flera år och vara sköna och varma. Har aldrig testat själv.

Sen, min personliga favorit bland skor, är Ecco! Har aldrig blivit besviken och de skor jag köpt därifrån har hållit som mjuk sten. Vet inte om deras varma skor faller dig i smaken men ta en titt :)

http://shopeu.ecco.com/fi/fi/naiset/lampimat-saappaat

Café-Emilia sa...

Sko nummer 2 är väldans fin! Jag har också försökt hitta just sådana, men har ännu inte hittat de perfekta. Har dock sett liknande på Bianco och Kookenkä. Själv köpte jag till slut dessa från DinSko http://www.putfeetfirst.com/se/dinsko/Kvinna/Kangor_och_Boots/Halvhog_kanga/p/273104 . Blev lätt ruinerad, men jag hoppas att de ska hålla flera säsonger. Men det är förstås lite svårt när det inte finns DinSko i Vasa. Kolla Zalando.fi förresten! Jag har ännu inte beställt något därifrån, men där verkar ju finnas rysligt mycket alltmöjligt! Lycka till!

Serpensalbus sa...

Här måste man noga tala lite budget innan man börjar rekommendera märken.

Jag har länge letat efter skor som tål och håller för den finska hösten/vintern och ändå ser någorlunda bra ut. Tyvärr har jag kommit fram till att praktiskt taget inga skobutiker har vad jag letar efter.

Alla märken du hittar på de vanligaste affärerna är gjorda av "corrected grain" läder; läder av låg kvalitet som slipas ner och behandlas för att få en jämn och fin yta. Det innebär dock också att lädret inte suger åt sig av krämer och vax på samma sätt och med tiden tenderar att krackelera.

Dessutom är sulan limmad vilket i det finska klimatet ofta leder till små sprickor/glipor där fukt kan komma in, vilket inte bara gör foten våt utan även att sulan lossnar ännu mer.

Det går att få ett par att hålla i 2-3 år om man tar hand om dem och "roterar" med andra par men vill man ha kvalitet måste man nog vara beredd att punga ut med 300€ och uppåt.

Jag vet inte vad de har på damsidan men du kan kolla på brandos.fi , zalando.fi och heppo.fi

Om budgeten inte tillåter rekommenderar jag att du åtminstone letar efter ett par där sulan är sydd och inte limmad (vilket jag upplevt har den största betydelsen i sammanhanget). Eller så ger du upp och köper ett par kängor i goretex :P

Mirjam sa...

Hej Josefin! :) Som du kanske vet så gillar jag skor så i höstas gick jag och handlade mig ett par nya höst/vinter skor. Det blev ett par Vagabond, mitt absoluta favoritmärke! Läste här högre opp nån kommentar om att vagabondskor inte håller, men mina tidigare par har hållit finfint, men då har jag skött dem bra och lagt vax och olika krämer på dem o.s.v. :) Här är en länk till höstens skor:
http://www.vagabond.com/vagabond_product.aspx?ItemNr=3402-050&color=3436&isoCode=FI

Men Vagabond-dojor kostar runt 100 euro, men jag köper hellre 1 par som jag kan ha i flera år om jag sköter dem, än 3 par billiga som går sönder. Dessutom sitter lästen på mig som en smäck :)Dessa köpte jag från "gamla Andiamo" som nuförtiden heter Kookenkä i rewell center, såg att Vagabond har andra modeller där också, lite liknande som sko nr.3 på dina bilder :) Ha en fin helg!