onsdag 10 oktober 2012

Those were the days

Fick plötsligt idag ett infall. Så jag dök ner i en låda i den bastanta bokhyllan i vardagsrummet: lådan där alla dagklubbs-, dagis- och skolfoton förvaras! Tänkte bjuda på några godbitar ur min bildbunt. Håll till godo!


4:e klass. Från den dagen Janina började skolan tog vi syskonfoto. Varje år. Här hade vi gått lite crazy och mamma hade gjort röda slingor i håret på oss. Minns att jag kände mig cool. Och att jag älskade den där skjortan, haha!


6:e klass. På vår skola var det tradition att femmorna till skolavslutningen skulle skriva en liten text till varje sexa. De fungerade som några slags hejdåochlyckatill-ord när det var dags att börja högstadiet (spännande tider! Livet skulle ju börja på riktigt!).


7:e klass. Har aldrig varit så brun som på sensommaren när jag började i högstadiet. Under den här tiden skrev jag min första "roman", blev tillsammans med min första riktiga pojkvän som gick i nian och ansåg ännu att det var mycket viktigt att jag fick bra betyg i skolan och inte rökte eller drack alkohol. Sedan gick det bara utför ;)


Konfirmation. Traditionsenligt blev jag konfirmerad under sommaren mellan åttan och nian. Trots att jag hade riktigt kul på skriftskolelektionerna och lägret förstår jag idag inte riktigt varför jag valde att konfirmera mig överhuvudtaget. Idag är det fem år sedan jag skrev ut mig ur kyrkan.


9:e klass. Strax efter konfirmationen skaffade jag min första piercing: en off center labret. Jag hade lovat mamma att inte pierca mig innan konfirmationsfotot var taget. Ser ni vem det är på bilden förresten, förutom jag? Det är ju Daniel! Tänk om vi redan där hade vetat att han om åtta år skulle vara pappa till mina två systerdöttrar.


2:a året på Svenska Yrkesinstitutet. För de som inte hängt med i svängarna så studerade jag efter högstadiet tre år vid Svenska Yrkesinstitutet i Gamla Vasa. 2008 fick jag mitt avgångsbetyg i handen och kunde titulera mig som artesan (med inriktning på trä och nyproduktion). De här tre åren ser jag ofta tillbaka på, mycket viktiga, händelserika och fram för allt roliga år i mitt liv!

3 kommentarer:

Christina sa...

Vilka härliga bilder. :D Jättekul att se på gamla foton.

Anonym sa...

ÅHH JOSSA!! Älskar gammla bilder.. nostalgi på hög nivå, så kul tå ja känder igen e... Minns de precis sådé me ande röd slingon i håri, vill tibaks ti ungdomsåårin o konfirmations åldern nuuuu :D

ester-lisa sa...

Christina: Haha, tack! Det händer ju inte så ofta så desto roligare när man kommer på att kika på gamla bilder. Dessutom finns ju största delen av alla gamla foton hemma hos ens föräldrar.

Sarah: Nostalgi x 100! När jag kollade igenom de här bilderna så tänkte jag faktiskt på kvällen innan själva konfirmationen när vi satt i Kolvins "kämppä" :D Vilka tider! Synd att det inte har uppfunnits någon tidsmaskin än...