torsdag 6 september 2012

Minnet av en doft

Ikväll har jag varit och hälsat på Janina, Daniel, Nicolina och Joline. Det var en trevlig och helt vanlig kväll: vi drack kaffe i köket, gjorde barnen färdiga för läggdags, läste saga och så öppnade jag badrumsskåpet för att leta efter en liten spegel och det var då det hände. Det var där, i badrumsskåpet, som jag fick syn på den. Den där parfymen.

Love Generation Blue
Jag hade glömt bort hur den doftade och blev lite nyfiken. Så jag tog av korken, förde flaskan till näsan och tog ett djupt andetag. På bara några sekunder var jag tillbaka till hösten 2007, sittandes på en kall bänk i rökrutan vid internatet i Gamla Vasa.

Jag kan inte låta bli att fascineras av hur starkt rotad en doft kan vara i en. Jag är hemma nu sedan ungefär en timme tillbaka, har ätit lite smörgås och tänt en rökelsesticka. Hade tänkt gå och duscha innan det är dags att krypa ner under täcket, men ärligt talat vill jag inte mista doften. Vid varje hjärtslag känner jag den. Jag vill vara kvar i den där känslan.

Inga kommentarer: