måndag 17 september 2012

Troligtvis det längsta dagsboksblogginlägget i historien

Vecka trettiosju var en riktigt bra och rolig vecka! Som ni kanske minns så inledde jag veckan på ett ganska lågmält sätt: råpluggade till en tent.

På tisdag förmiddag var jag tillbaka vid Ungdomspolikliniken, efter ett uppehåll på fyra år. Min psykolog hade ändrat frisyr och fåtöljen var lite mer nedsutten sen sist. Annars var allt sig likt. Det var ett bra första besök. Jag berättade i kronologisk ordning om allt som hänt i mitt liv sen sist vi sågs. Jag lärde mig att ångest är samma sak som rädsla, bara det att när man är rädd så vet man vad man är rädd för, det gör man inte när man har ångest. Ser mycket fram emot att gå dit under hösten!

Tenten gick bra! Jag skrev om nyttan i att studera processer i kvalitetsutvecklingsarbetet, Total Quality Management och om hållbarhet som begrepp och hur hållbarheten kan tillämpas i företagen. Har ännu inte fått resultatet, men är helt säker på att jag kom igenom.

På tisdag kväll var det dags för första lektionen i franska II, som jag går vid Arbis tillsammans med min bästis Julle. När jag kom dit var jag helt övertygad om att vi skulle börja med repetition, men det visade sig att vi genast började på med possessiva pronomen. Jag tänkte trilla av stolen. Vi fick också göra en muntlig övning: vi skulle sitta tillsammans med någon vi aldrig träffat förut och presentera oss på franska. En kille vid namn Andreas satte sig hos mig och jag sa Je m'appelle Josefin. Och där tog mina franska kunskaper slut. Till min lycka kom Andreas knappt ihåg någonting heller, men jag tror nog jag får smygplugga en hel del hemma för att komma ikapp.


I onsdags öppnade jag kaféet halv åtta, jobbade fram till två och sedan gick jag raka vägen till Loftet för att köpa mig en blecklykta. Vasa City Storm började i onsdags så lyktorna var lite billigare.


På torsdag stod affärsbokföring på schemat och vädret var perfekt (förutom att det blåste som f*n, men det gör det ju alltid i Vasa ändå). På eftermiddagen for jag till kaféet och vi hade en riktigt lugn och skön kväll där, bara trevliga kunder och ingen stress alls. Efter jobbet for jag till Oliver's Inn, drack en Somersby och läste tidningen. Fonsi och Anna var på jobb så jag passade på att hänga med dem innan gulisarna invaderade stället.

Helgen inledde jag på stan tillsammans med Jennifer. En riktig orkan hade kommit till Vasa, men vi myste på kafé och gick i butiker och lät inte orkanen störa oss. En superb inledning på helgen! Hela kvällen drog jag fötterna efter mig hemma, iklädd mjukisbyxor. Lyssnade på radio och städade bland alla papper. Jakob satt mest i något hörn och tittade på när jag vände och vred på alla papper med rynkad panna.

På lördag for vi äntligen och handlade mat. Kylskåpet hade stått tomt i flera dagar. Och så lagade vi middag och sedan for vi ju på fest!

Jakob och Mats på väg genom stan
Födelsedagsbarnet Jutta och värdinnan Emilia
Jocke
Jannika
Jakob, Markus och Magnus
Och så förstås en bild på författaren till den här bloggen (samt författarens sambo)
Efter kaka, snacks och alkoholhaltiga drycker begav vi oss ut i natten. Vi gick till Rocktails och vi dansade tills luften tog slut på dansgolvet. Någon idiot som inte kunde hålla ordentligt i sitt stop spillde ut en halv öl över mitt bakhuvud och rygg. Gick ut på terrassen och surade ett tag men det räckte inte länge innan jag var tillbaka igen och hoppade omkring bland discoljusen tillsammans med mina vänner. Superrolig kväll! Så kul att vi var tvungna att sova ända till eftermiddagen igår.

Vi avslutade den perfekta veckan med att storstäda och dricka kaffe hos min lillasyster.

3 kommentarer:

Christina sa...

Blecklyktorna är fantastiskt vackra, skall nog skaffa mig sådana nån gång.

ester-lisa sa...

Ja! Jag vet! Har velat ha en hur länge som helst :)

Anonym sa...

Jag är imponerad måste jag säga. Verkligen inte ofta möter jag en blogg som är varje uppfostrande och underhållande, och låt mig informera dig, du har fått träffa huvudet på spiken. Ditt koncept är enastående, svårigheten är en sak som inte är tillräckligt folk talar intelligent om. Jag är väldigt lyckligt att jag snubblade hela denna i min söka efter något om detta.