onsdag 5 september 2012

Rīga 17-19.7

Det slog mig här om dagen att jag ännu inte bloggat om vår resa till Lettland. Vi flög med Air Baltic från Vasa till Riga tidigt på morgonen den 17:e juli.

Tidig morgon på flygfältet i Vasa. Morgonhumöret kan man inte ta miste på!
Framme i Riga efter 1h & 20min. Det kurrade i både min och Jakobs mage så det första vi gjorde var att äta på flygplatsen.
Vi tog en minibuss från flygplatsen tillsammans med några andra finländare. Klockan var kring tio när vi kom fram till Kolonna Hotel och vi fick checka in först klockan två. Så vi lämnade väskorna vid hotellet och begav oss ut på den första upptäcktsfärden i gamla stan.

Vi betalade en liten slant och fick ta hissen upp i tornet i St Peter's Church.
Där väntade en så sjukt vacker och hisnande utsikt!

Vi gick planlöst omkring och insöp atomsfären.


Funderade över var vi hade hamnat och vart vi egentligen var på väg.
Drack cappuccino vid Sweet Day Café intill hotellet i någon timme eller så, tittade på turisterna (SVENSKARNA! Det var svenskar överallt!).
Så gott kaffe så jag beställde in flera.
Så fick vi äntligen checka in! Och vi hade utsikt över Tirgonu iela (typ huvudgatan genom gamla stan).

Efter att ha sovit någon timme och fräschat upp oss lite gav vi oss ut på promenad och jakt efter en restaurang att äta middag vid.


Provade cigaretter som alla kvinnor i Riga rökte. Är inte säker på att cigarettaskarna skulle få se ut så här i Finland. Målgruppen är ju uppenbar, eller hur? Till och med själva cigaretten var pärlemorfärgad och prydd med vackra, violetta mönster. Hur de smakade? Ja, som helt vanliga cigaretter.


Vi hade hört att de gör magiska Mojitos i Lettland. Och det var sant!
Första kvällen avslutade vi med varma, spetsade drycker på en gigantiskt uteservering där ett riktigt bra coverband spelade.

Andra dagen i Riga beslöt vi oss för att leta reda på åbåtarna (Andréa hade bloggat om dem). Mannen i receptionen vid hotellet beskrev vägen för oss och vi traskade iväg. Tyvärr hamnade vi på helt fel sida av stan. Så vi gjorde ett stop vid Central Market som finns i de gamla zeppelinhallarna innan vi gjorde ett nytt försök att ta oss till båtarna. Det finns fem stycken hallar, de syns på den första bilden på utsikten från St Peter's Church. I varje hall säljs olika saker (frukt, fisk, kläder och souvenirer etc.).

Strax efter att jag tog den här bilden insåg jag att det hängde en halv gris bredvid mig. Snabbt som fan var jag ute ur hallen.
Till slut hittade vi äntligen parken och platsen varifrån de små åbåtarna gick.





Turen tog knappt en timme och gick runt hela gamla stan. Vi fick se alla möjliga sevärdheter och höra roliga historier bakom dem. Där emellan spelades klassisk musik. värt pengarna! Rekommenderas varmt!

Efter båtturen var både jag och Jakob vrålhungriga och gick för att äta lunch. Tyvärr minns jag inte längre vad restaurangen hette men där åt jag den godaste kycklingsalladen ever! Skulle lätt ha kunnat äta ännu en till efterrätt.


Het man i väntan på lunch.

Senare på kvällen började det regna, så efter middag och kaffe hängde vi bara på hotellet och kollade tv. Dagen därpå packade vi ihop våra grejer, checkade ut från hotellet och promenerade till tågstationen.

Inga kommentarer: